
THE FLUORIDE ACTION NETWORK 
http://www.fluoridealert.org or 
 http://www.fluorideACTION.net  
FAN CAMPAIGN Bulletin  #259: The Douglass cancer 
cover up story explodes.  
 
July 17, 2005 
 
Dear All, 
 
As I mentioned in the last FAN bulletin it was while we were protesting the ADA/CDC celebration 
of fluoridation in Chicago that the news about the Chester Douglass cover up of Bassin's thesis 
(indicating a relationship between fluoridation and osteosarcoma in young boys) exploded. It 
happened in three stages; 
 
1) The story was picked up by the UK scientific journal The Scientist on July 11. This was the first 
scientific journal to cover the story. 
 
2) The story was carried on page 3 of the July 13 edition of the Washington Post.  This is 
considered to be one of the most important newspapers in the country because it provides 
breakfast reading for the nation's capital.  
 
3) Then in a separate story - also on July 13 - an article by  the legal writer for the Associated 
Press appeared on the AP wire service. Over the next few days this story has been carried on 
over 80 media outlets in at least 30 states. 
 
Below I have reprinted these three stories along with a timeline of events since the Environmental 
Working Group first released the story about Elise Bassin's PhD thesis on June 6, 2005. 
 
Was it covered in your area? If not, why not? Check with your local editors. This question is 
particularly pertinent if your city is involved in a debate over the issue, either because citizens are 
trying to get it out, or promoters are trying to put it in.  Under these circumstances if the story was 
not covered the omission by the editors can only be considered biased or unprofessional. 
 
Meanwhile, I urge all our readers to mobilize your troops to demand that your legislators and 
municipal officials  end  water fluoridation immediately. With every day that fluoridation continues 
millions of young boys (aged 6 through 8 years) drinking fluoridated water increase their chances 
of succumbing to osteosarcoma (a rare but frequently fatal bone cancer) by 700%. How could 
any meager saving in tooth decay (if any exists at all, which is doubtful) possibly justify 
one child dying from osteosarcoma?  
 
If proponents come back with the fact that Bassin's thesis has not been published yet, then slap 
them with the fact that her research adviser Chester Douglass - a consultant for Colgate - has not 
been keen to allow the story to get out.  He has misrepresented this thesis in public and to his 
funders. Remember: you do not have to lie about something (fluoridation) which is any good, but 
you have to go to all kinds of trouble to keep something afloat which is rotten to the core.   
 
Paul Connett 
__________________________________________________________________________ 
 



1) The Scientist article, July 11, 2005. 
 
http://www.the-scientist.com/news/20050711/01 
 
DAILY NEWS  

Harvard dentist investigated 
 

School launches probe after accusations that faculty member 
misrepresented fluoride-cancer study 
By Alison McCook  
 
The Harvard School of Dental Medicine announced last week that it is investigating a faculty member after 
the watchdog Environmental Working Group (EWG) accused him of misrepresenting a study by a former 
student that reported that fluoride in drinking water increases the risk of bone cancer in young boys. 
 
According to the EWG, Chester Douglass, Harvard's chair of the Department of Oral Health Policy and 
Epidemiology, said in a report to the National Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS) that the 
still-unpublished study, by former student Elise Bassin, showed that there was no relationship between 
fluoride and bone cancer. 
 
However, EWG's Mike Casey told The Scientist that a summary of Bassin's work, now available on the 
EWG Web site, showed exactly the opposite, suggesting that Douglass is "misrepresenting, quite badly, 
research that he signed off on." As to the researcher's motives for doing so, Casey noted that Douglass is 
the editor of a newsletter called the Colgate Oral Care Report, funded by Colgate-Palmolive, which makes 
fluoride-containing toothpaste. 
 
Casey said that EWG has filed a complaint with the NIEHS and called Harvard to apprise the school of 
their actions. Both Douglass and Bassin declined to comment for this article. 
A Harvard spokesperson told The Scientist that the school is assembling an inquiry committee to 
investigate the charges, and plans to work with the NIEHS. "The Harvard School of Dental Medicine takes 
all allegations of misconduct seriously and has a standard system for reviewing allegations of research 
impropriety," the spokesperson said. 
 
Although Bassin's paper is not yet published, a summary on the EWG Web site says that the report showed 
a nearly 5-fold higher risk of osteosarcoma in boys who, at age 7, drank water containing 30% to 99% of 
the amount of fluoride recommended by the U.S. Centers for Disease Control and Prevention (CDC). When 
boys drank water containing at least 100% of the recommended amount of fluoride, their risk jumped to 
more than seven times that of unexposed boys. 
 
Casey said that the EWG learned about Bassin's report when they heard that members of a National 
Academy of Sciences panel discussing osteosarcoma and fluoride were having difficulty getting access to 
Bassin's research. The EWG looked into the matter further and found "stark contradictions" between 
Bassin's alleged results and Douglass' presentation of them, Casey noted. 
 
For example, in a report to NIEHS, which gave Douglass money from 1992 to 1999 as part of the "Fluoride 
Exposure and Osteosarcoma" project, he writes that an "analysis carried out for an Orthopedic Surgery 
Research meeting reported an odds ratio of 1.2 to 1.4 between fluoride and osteosarcoma that was not 
significantly different from 1." One of the two references Douglass includes in the report is Bassin's 2001 
thesis, which he approved, although it is not clear where any of the data points he cites are taken from. 
 



According to Douglass' report, he and his colleagues found no significant link between fluoride and bone 
cancer when they examined patient records from orthopedic surgery departments across the United States, 
and matched cases to controls with different tumors and nontumor controls. To investigate exposure to 
fluoride, Douglass and his team used CDC fluoridation census data and direct information from regions 
where cases and controls lived. 
 
Casey noted that the EWG recently released a review of scientific research, including Bassin's, on fluoride 
in drinking water that showed a "pretty clear link" between fluoride and osteosarcoma. Still, the EWG isn't 
"organizationally opposed" to fluoride, Casey said. "We're saying this is what the science says. People can 
draw their own conclusions." 
 
Martin Mahoney of the Roswell Park Cancer Institute and State University of New York, Buffalo, has 
studied the effects of fluoride in drinking water and found no link between bone cancer and fluoridation. 
He reviewed the EWG site for The Scientist and said there is not enough information to make any 
conclusions about Bassin's research, nor Douglass' conduct. He questioned why Bassin's work had not yet 
been published, given that she completed it in 2001. 
 
G.G. Steiner, of Steiner Laboratories in Kapolei, Hawaii, told The Scientist that he has reviewed every 
published paper to date on fluoride and cancer and has found no sign that fluoride increases the risk of bone 
cancer. "It's really a dead issue about fluoride and cancer in science," he said. Steiner, who sells fluoride for 
use during bone graft surgery, said he has even published research showing that cancer rates appear to 
decrease as fluoride levels in water increase, suggesting fluoride might actually protect against cancer. 
 
Steiner added that many people are against adding fluoride to water because they don't like having 
something forced on them, and simply having a connection to Colgate doesn't make Douglass guilty of 
wrongdoing. "Just because of that, you can't make a leap that he's covering something up," he said. 
 
Links for this article  
Environmental Working Group http://www.ewg.org/issues/fluoride/20050627/index.php   
Chester Douglass http://www.hsph.harvard.edu/faculty/ChesterDouglass.html   
EWG, "New Science on Fluoride & Bone Cancer in Boys," June 5, 2005. 
http://www.ewg.org/issues/fluoride/20050606/petition.php   
Colgate Oral Care Report http://www.colgateprofessional.com/app/cop/repository/article-
201/frameset.jsp?middle=ocrindex.html   
C. Douglass, NIEHS Report 
http://www.ewg.org/issues_content/fluoride/20050627/pdf/NIEHS_final_report.pdf   
M.C. Mahoney et al., "Bone cancer incidence rates in New York State: time trends and fluoridated drinking 
water supplies," Am J Public Health 81:475-9, 1991. [PubMed Abstract]  
Steiner Laboratories http://www.steinerlabs.com/index.htm   
G.G. Steiner, "Cancer incidence rates and environmental factors: an ecological study," J Environ Pathol 
Toxicol Oncol 21(3):205-12, 2002. [PubMed Abstract]  
 
__________________________________________________________________________ 

2) The Washington Post article, Page A3,  July 13, 2005. 
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/07/12/AR2005071201277_pf.html 

Professor at Harvard Is Being 
Investigated 
Fluoride-Cancer Link May Have Been Hidden 
 



By Juliet Eilperin 
Washington Post Staff Writer 
Wednesday, July 13, 2005; A03 
 
 
Federal investigators and Harvard University officials are 
probing whether a Harvard professor buried research 
suggesting a link between fluoridated tap water and bone 
cancer in adolescent boys. 
 
The National Institute of Environmental Health Sciences 
(NIEHS), which funded Chester Douglass's $1.3 million 
study, and the university are investigating why the Harvard 
School of Dental Medicine epidemiologist told federal 
officials he found no significant correlation between 
fluoridated water and osteosarcoma, a rare form of bone 
cancer. Douglass, who serves as editor in chief for the 
industry-funded Colgate Oral Care Report, supervised 
research for a 2001 doctoral thesis that concluded boys 
exposed to fluoridated water at a young age were more 
likely to get the cancer. 
 
The Environmental Working Group, an advocacy 
organization, urged federal officials late last month to 
explore whether Douglass had skewed his 2004 report to 
the institute to play down possible risks associated with 
fluoridation. 
 
The practice of fluoridating tap water -- which more than 
170 million Americans drink -- has inspired controversy for 
years, but the majority of federal and state officials back it 
as a highly effective way to prevent tooth decay. The 



Centers for Disease Control and Prevention has ranked 
fluoridation as one of the top 10 health achievements of the 
20th century, and numerous studies have shown that 
fluoridation prevents tooth decay. The National Cancer 
Institute states on its Web site: "Many studies, in both 
humans and animals, have shown no association between 
fluoridated water and risk for cancer." 
 
Douglass reported last year that the odds of having 
osteosarcoma after drinking fluoridated water was "not 
statistically different" from the risk after drinking non-
fluoridated water. But in 2001, Douglass's doctoral student, 
Elise Bassin, published a thesis using his data that 
concluded: "Among males, exposure to fluoride at or above 
the target level was associated with an increased risk of 
developing osteosarcoma. The association was most 
apparent between ages 5-10, with a peak at six to eight 
years of age." 
 
Bassin's thesis work is considered the most rigorous human 
study to date on a possible connection between fluoridation 
and osteosarcoma, a rare but lethal form of cancer that 
affects males nearly twice as often as females. Patients with 
the cancer live an average of three years after diagnosis. In 
1990, an animal study by the National Toxicology Program 
found "equivocal evidence" of a link between fluoridated 
water and cancer in male rats. And more than a decade ago, 
a New Jersey Department of Health survey found that 
young males in fluoridated communities had a higher rate 
of osteosarcoma than those in non-fluoridated 
communities. 



 
"Fluoride safety is a major public health issue, and a 
Harvard professor potentially falsifying public research 
results has huge public health implications," said Richard 
Wiles, senior vice president of the Environmental Working 
Group. He added that Douglass's role in editing a 
newsletter funded by Colgate-Palmolive Co. "creates the 
appearance of a conflict of interest." 
 
Douglass, who has taught at Harvard since 1978 and has 
edited the Colgate quarterly since 1997, referred inquires to 
the university's press office. Harvard Medical School 
spokesman John Lacey said the school "takes all 
allegations of misconduct seriously and has a standard 
system for reviewing allegations of research impropriety. 
The school is assembling an inquiry committee to review 
the questions raised concerning the reporting of this work." 
 
Douglass has not edited for the newsletter articles on the 
possible connection between fluoridation and cancer and 
has not testified publicly on the issue, Lacey added. 
 
The institute issued a statement similar to Harvard's, saying 
the NIEHS "takes allegations of misconduct very seriously" 
and is reviewing the matter. 
 
Bassin could not be reached. 
 
Some public health experts, including Richard Clapp, an 
expert in the environmental causes of cancer at Boston 
University's School of Public Health, think Bassin's study 



should prompt additional research. Researchers suspect a 
possible connection because half of ingested fluoride is 
deposited in bones, and fluoride stimulates growth in the 
end of bones, where osteosarcoma occurs. The 
Environmental Protection Agency has commissioned a 
National Academy of Sciences study to examine the safety 
of fluoridation. A report is due next year. 
 
"It's important, and it needs to be followed up," Clapp said 
of Bassin's work. "There's a legitimate biological rationale 
for focusing on young boys." 
 
© 2005 The Washington Post Company 
 
_____________________________________________________________________________
_____ 
 

3) THE ASSOCIATED PRESS STORY carried by 
over 80 media outlets. 
 
As it appeared in the Seattle Post-Intelligencer, Wednesday, July 13, 2005  
 
http://seattlepi.nwsource.com/national/apscience_story.asp?category=1500&slug=Harvard%20Fluoride%20Flap 

Harvard professor probed in fluoride flap 
By DENISE LAVOIE 
AP LEGAL AFFAIRS WRITER 

 
BOSTON -- Harvard University is investigating an 
allegation that a dentistry professor downplayed research 
showing an increased risk of bone cancer for boys who 
drink fluoridated tap water. 
 
Chester Douglass, who heads Harvard's Department of Oral 
Health Policy and Epidemiology, received a $1.3 million 



grant in 1992 from the National Institute of Environmental 
Health Sciences to conduct a study of fluoride exposure 
and osteosarcoma, a rare form of bone cancer. 
 
Douglass' 1992-1999 study found that the odds of having 
osteosarcoma after drinking fluoridated water were "not 
statistically different" from those who drank non-
fluoridated water. 
 
But Elise Bassin, a doctoral student who Douglass 
supervised, reported in her 2001 thesis that boys who drink 
fluoridated water appear to have an increased risk of 
developing the bone cancer. Her findings were based on 
some of the same people used in Douglass' study. 
 
The Environmental Working Group, an advocacy group 
based in Washington, D.C., filed an ethics complaint 
against Douglass last month after discovering that Douglass 
cited Bassin's research in his final grant report. In it, he said 
her work supported his claim that there was no significant 
risk from fluoridated water, even though Bassin had found 
a strong link between fluoride levels in tap water and an 
increased osteosarcoma risk for boys. 
 
 
Richard Wiles, senior vice president of the environmental 
group, also said there is a conflict of interest between 
Douglass' research and his position as editor-in-chief of 
The Colgate Oral Health Report, a quarterly newsletter 
funded by Colgate-Palmolive Co., which makes fluoridated 
toothpaste. 



 
"It's safe to say that he appears to be one of the leading 
members of the fluoride apologists group of scientists," 
Wiles said. "Clearly, the fluoride-using industry, the dental 
industry, has an interest in the image of fluoride as being a 
healthy, good thing." 
 
A woman who answered the phone on Wednesday at 
Douglass' office said he was on vacation and unavailable 
for comment. 
 
Harvard Medical School spokesman John Lacey said the 
school will work with the National Institute of 
Environmental Health Sciences to review Douglass' 
research. 
 
"The Harvard School of Dental Medicine takes all 
allegations of misconduct seriously and has a standard 
system for reviewing allegations of research impropriety. 
The school is assembling an inquiry committee to review 
the questions raised concerning the reporting of this work," 
the school said in a statement. 
 
Christine Bruske, a spokeswoman for NIEHS, said the 
institute is reviewing the letter it received from the 
Environmental Working Group alleging "scientific 
misconduct" by Douglass. 
 
Bassin declined to comment when reached at her home 
Wednesday. 
 



Her thesis has not yet been published and is not available to 
the public. The environmental group, which obtained 
Bassin's thesis, cited excerpts in a letter to sent to Douglass 
last month. 
 
"Among males, exposure to fluoride at or above the target 
level was associated with an increased risk of developing 
osteosarcoma," Bassin wrote. "The association was most 
apparent between ages 5-10 with a peak at 6 to 8 years of 
age." 
 
Douglass' study looked at men and woman of all different 
ages who drank fluoridated tap water. Bassin looked at the 
boys and girls used in Douglass' study and verified fluoride 
levels in tap water for each year of the child's life. 
 
"She found the strongest association ever between 
fluoridated tape water and bone cancer among boys," said 
Wiles. 
 
Fluoridation of tap water in the United States began in the 
1950s and was seen as an effective way to fight tooth 
decay. 
 
Controversy over the practice began to grow in the 1970s 
after a study found a high incident in bone structure defects 
in Newburgh, N.Y., one of the first communities in the 
country to fluoridate its water, when compared with the rate 
in the non-fluoridated town of Kingston, N.Y. 
 
A study completed in 1991 by the U.S. Public Health 



Service found that the rates of osteosarcoma were 
significantly higher among males under 20 who lived in 
fluoridated communities than in communities with non-
fluoridated water. 
 
Several other major studies have reached the opposite 
conclusion, including a 1995 study by the New York State 
Department of Health that found fluoride exposure does not 
increase the risk for childhood osteosarcoma. 
 
Wiles said the Environmental Working Group is not 
opposed to fluoridated toothpaste because most of the 
fluoride in toothpaste has contact with the teeth and is not 
ingested. He said when fluoride is ingested through tap 
water, it can stimulate growth at the end of bones, where 
osteosarcoma occurs. 
 
"I think the industry realizes that the public may not make 
the distinction," Wiles said. If fluoride gets a big black eye 
in tap water then the public is going to wonder about this 
fluoride in my toothpaste." 
 
--- 
 
Editor's Note: Denise Lavoie is a Boston-based reporter 
covering the courts and legal issues. She can be reached at 
dlavoie@ap.org 
________________________________________________
________________________ 
4) TIMELINE ON THE BASSIN THESIS  and the 
 DOUGLASS COVER UP stories 



 
BASSIN THESIS 
 
The Environmental Working Group releases story June 6, 2005. Subject: EWG has petitioned the 
National Toxicology program (NTP) to  "Evaluate the Cancer-Causing Potential Of Fluoride in Tap 
Water" in the light of Bassin's thesis. 
 
http://ewg.org/issues/fluoride/20050606/index.php 
 
1) The Observer (UK), June 12, 2005.  
 
Bob Woffinden picks up the ewg report and interviews Bassin and Douglass. 
 
http://observer.guardian.co.uk/uk_news/story/0,6903,1504672,00.html 
 
2) Taipei Times, June 13, 2005 . Reprints Observer piece. 
 
3) Irish Independent, Ireland, June 13, 2005.  
 
Irish Dentists Opposed to Fluoridation pick up the news of the Bassin thesis and call for an immediate halt 
to fluoridation in Ireland. 
 
http://www.fluoridealert.org/news/2288.html 
 
4) Irish Times, Ireland, June 15, 2005 
 
http://www.fluoridealert.org/news/2294.html 
 
The Environmental Working Group (ewg) calls for an investigation of Douglass, claiming that he had 
misrepresented the results of his government financed study. 
 
http://ewg.org/issues/fluoride/20050627/index.php 
 
5) Boston Herald, MA, June 28, 2005  (picked up by UPI).  
 
The first paper to pick up the ewg's claim that Douglass misrepresented Bassin's study  
 
http://news.bostonherald.com/localRegional/view.bg?articleid=91857  
6) Washington Times, DC, June 28, 2005. 
 
The WT reprints the Boston Herald report distributed by UPI. 
 
7) Harvard Crimson, Boston, MA, July 1, 2005.  
 
The Harvard Crimson announces that Harvard University will be investigating Douglass's behavior 
 
http://www.thecrimson.com/article.aspx?ref=508199 
 
8) Scientist, UK, July 11, 2005.  
 
This UK publication is the first scientific journal to pick up the Bassin-Douglass story. 
 
http://www.the-scientist.com/news/20050711/01 
 
9) Washington Post, July 12, 2005 



 
This page 3 story is the major breakthrough in the US media - right under the noses of decision makers in 
Washington, DC. 
 
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/07/12/AR2005071201277.html 
 
10) Associated Press, July 13, 2005 
 
In a separate story from AP legal reporter Denise Lavoie the story is set to go national. 
 
http://seattlepi.nwsource.com/national/apscience_story.asp?category=1500&slug=Harvard%20Fluoride%2
0Flap 
 
Since July 13, the AP story has been carried by media outlets in at least 33 states and DC:  AL, AK, AZ, 
CA, CO, DC, FL, GA, KN, KS, IL, IN, LA, MA, MI, MN, MO, MS, MT, NC, ND, NJ, NY, OH, OR,  PA, 
 RI, SC, SD, TN, TX, UT, VT, and WA.    
 
Also MSNBC; Forbes magazine; MSN money; 70online.com; SierraTimes.com; Wired News 


	Harvard dentist investigated
	School launches probe after accusations that faculty member 

	Professor at Harvard Is Being Investigated
	Harvard professor probed in fluoride flap


